ALAI

Föreningen är sedan länge ansluten till Association Littéraire et Artistique Internationale (ALAI). ALAI arrangerar sedan flera decennier en årlig internationell kongress eller studiedagar i något av sina medlemsföreningars hemland.

ALAI:s webbplats:
www.alai.org

ALAI – Initiator and Berne Copyright Convention Watch-dog – Viewed from a Personal and Slightly Nordic Perspective
Gunnar W. G. Karnell

Kongresser & studiedagar i ALAI:s regi:
2020 - Madrid https://alai2020.org
2002 - Schweiz www.alai.ch
2001 - USA http://www.alai-usa.org/conferencehomepage.htm
2000 - Sverige www.alai2000.org

Välkommen till SFU:s årliga studiedag onsdagen den 2 december 2020! Ämnen: Inskränkningar - principiella frågor och rättspraxis, privatkopieringsersättning, upphovsrättsreglering i konsumentavtal, samt det senaste årets rättspraxis från EU-domstolen och nationella domstolar. Studiedagen kommer denna gång att genomföras endast digitalt (via Zoom). Program och länk till anmälan finns här.

Upphovsrättsföreningens systerföreningar i Tyskland och USA - ALAI Deutschland respektive the Copyright Society of the USA – samarrangerar ett webbinarium om AI och upphovsrätt den 13 oktober från kl. 18 till 19:30 (kontinentaleuropeisk tid). För mer information, se här. För deltagande i webbinariet krävs föranmälan, som sker här. Deltagande i webbinariet är kostnadsfritt för medlemmar i Upphovsrättsföreningen.

Medierättspanelen vid Stockholm Centre for Commercial Law i samverkan med Institutet för immaterialrätt och marknadsrätt, IFIM, bjuder in till seminarium på temat Blockeringsåtgärder - överblockering och proportionalitet.

Vid årsmötet den 24 september 2020 valdes två nya styrelseledamöter: Eleonora Rosati och Thorbjörn Öström. Vid ett efterföljande möte valde styrelsen Johan Axhamn till ny sekreterare och Daniel Westman till ny vice ordförande. Styrelsen utnämnde samtidigt Gunnar Karnell till hedersledamot.

Föreningens årsmöte med ett efterföljande föredrag äger rum online torsdagen den 24 september kl. 16.15. Ta del av årsmöteshandlingar och anmäl dig här