Aktuella aktiviteter

Närstående rättigheter

Tid: 2022-10-12 18:00-21:00
Plats: Nalen, lokal Pelarsalen (tidigare Stacken), David bagares gata 19
Pris: 350 kr (för middag, öl/vin och kaffe). Faktureras i efterhand. Föreningen är momsbefriad.
Antal platser: 100
Sista anmälningsdag: 2022-10-06 Anmäl dig till aktiviteten här (anmälan är bindande)

Temat för kvällsmötet är närstående rättigheter.

ALAIs kongress i Estoril 15-16 september i år fokuserade helt på närstående rättigheter. Jan Rosén sammanfattar intrycken från kongressen och söker aktuella trender och tendenser hos rättsutvecklingen på de närstående rättigheternas breda fält.

Beställning av bok som dokumenterar 2019 års ALAI-kongress i Prag

Tid: 2022-10-06 -
Plats: -
Pris: Boken är gratis för medlemmar i SFU
Antal platser: 300

Nu finns möjlighet att beställa ett exemplar av den bok som dokumenterar 2019 års ALAI-kongress i Prag. Konferensen fokuserade på individuell och kollektiv förvaltning av rättigheter (se https://www.alai2019.org/). Alla som är medlemmar i SFU är också medlemmar i ALAI och har därför möjlighet att få ett gratis exemplar av boken. Beställning sker genom att fylla i formulär via länk ovan ("Anmälan till aktivitet"), senast den 6 oktober.

Nu finns möjlighet att beställa ett exemplar av den bok som dokumenterar 2019 års ALAI-kongress i Prag. Kongressen fokuserade på individuell och kollektiv förvaltning av rättigheter (se https://www.alai2019.org/). Alla som är medlemmar i SFU är också medlemmar i ALAI och har därför möjlighet att få ett gratis exemplar av boken. Beställning sker genom att fylla i formulär via denna länk, senast den 6 oktober.

Studenter som läser på magister/masters-nivå eller motsvarande har möjlighet att ansöka om ”ALAI European Authors’ Right Award – supported by GESAC”. Sista ansökningsdag är 15 november. För mer information om riktlinjer se denna länk. För anmälningsformulär, se denna länk.

Föreningen arrangerar ett kvällsmöte onsdagen den 12 oktober från kl. 18:00 på Nalen, lokal Pelarsalen (tidigare Stacken), på temat närstående rättigheter. Föreningens ordförande Jan Rosén håller inledningsanförande mot bakgrund av intryck från årets ALAI-kongress i Estoril, som hade närstående rättigheter som tema. Mer information och registrering (senast den 6 oktober) via denna länk.

Föreningens årliga studiedag (heldag) äger rum den 28 november på World Trade Center (Klarabergsviadukten 70, Stockholm). Mer information, program och formulär för anmälan görs tillgängligt under hösten.