Aktuella aktiviteter

Upphovsrättslig studiedag 2022

Tid: 2022-11-28 09:00 - 18:00 (Registrering från kl 08.30)
Plats: World Trade Center, Klarabergsviadukten 70 (Stockholm)
Pris: 4900 kr (föreningen är momsbefriad). Faktura sänds ut innan studiedagen.
Antal platser: 150
Sista anmälningsdag: 2022-11-21

Upphovsrättslig studiedag 2022

• Ny upphovsrättslig praxis från EU-domstolen och nationella domstolar
  • Praktiska aspekter av värdering och värdesättning av upphovsrätt, särskilt i ljuset av nya bestämmelser om upphovsrättsliga avtal
  • Artificiell intelligens
  • Metaverse

Föreningen bjuder som vanligt in till en innehållsrik studiedag, denna gång i slutet av november. Vi summerar det viktigaste som hänt inom upphovsrätten under det gångna året och blickar framåt mot nästa år. Dessutom fördjupar vi oss i praktiska aspekter av värdering och värdesättning av upphovsrätt, särskilt i ljuset av nya bestämmelser om upphovsrättsliga avtal. Vidare lär vi oss mer om upphovsrättsliga aspekter på Metaverse och den senaste utvecklingen inom artificiell intelligens.

Studiedagen är som alltid ett utmärkt tillfälle att bli uppdaterad om den senaste utvecklingen och att träffa kolleger!

Vid anmälan: Vänligen ange i fältet "övrigt" eventuella kostpreferenser och om du avser att delta i det avslutande minglet.

PROGRAM

08:30 Registrering och kaffe

09:05 – 11:45 Nya bestämmelser om upphovsrättsliga avtal – men vad händer i praktiken?

• Värdering och värdesättning av upphovsrätt, Jan Rosén, professor, Stockholms universitet
  • Hur påverkas avtalsskrivandet? Thorbjörn Öström, advokat, Bratt Feinsilber Harling
  • Tvist om upphovsrättsliga avtal: bevissäkring och relaterade processuella frågor, Henrik Bengtsson, advokat, Delphi
  • Ett nyttjarperspektiv, Lotta Wattrang, jurist, TV4

10:30 Kaffe

11:00 Paneldiskussion

• Susin Lindblom, förbundsdirektör, Dramatikerförbundet
  • Monique Wadsted, advokat, Bird & Bird
  • Mikaela Zabrodsky, VD, Förläggareföreningen
  • Åsa Anesäter, förbundsjurist, Författarförbundet

12:00 Artificiell intelligens – senaste nytt och vad är på gång?

• Inledningsanförande av Daniel Gervais, professor, Vanderbilt University

12:45 Lunch

13:45 Ny praxis från EU-domstolen och nationella domstolar – sammanfattning och analys

• Karin Cederlund, advokat, Sandart & Partners
  • Mattias Erdös, advokat, Sandart & Partners

15:00 Kaffe

15:30 Metaverse – vad är det och vad innebär det för upphovsrätten?

Inledningsanförande av Per Strömbäck, Dataspelsbranschen. Kommentarer av jur dr. Kacper Szkalej, Lunds universitet.

16:30 Mingel

Föreningens årliga studiedag (heldag) äger rum måndagen den 28 november på World Trade Center (Klarabergsviadukten 70) i Stockholm. Studiedagen omfattar bl.a. en summering av det viktigaste som hänt inom upphovsrätten under det gångna året och blickar framåt mot nästa år. Dessutom fördjupar vi oss i praktiska aspekter av värdering och värdesättning av upphovsrätt, särskilt i ljuset av nya bestämmelser om upphovsrättsliga avtal. Vidare lär vi oss mer om upphovsrättsliga aspekter på Metaverse och den senaste utvecklingen inom artificiell intelligens.
Anmälan sker via denna länk.

Nu finns möjlighet att beställa ett exemplar av den bok som dokumenterar 2019 års ALAI-kongress i Prag. Kongressen fokuserade på individuell och kollektiv förvaltning av rättigheter (se https://www.alai2019.org/). Alla som är medlemmar i SFU är också medlemmar i ALAI och har därför möjlighet att få ett gratis exemplar av boken. Beställning sker genom att fylla i formulär via denna länk, senast den 6 oktober.

Studenter som läser på magister/masters-nivå eller motsvarande har möjlighet att ansöka om ”ALAI European Authors’ Right Award – supported by GESAC”. Sista ansökningsdag är 15 november. För mer information om riktlinjer se denna länk. För anmälningsformulär, se denna länk.

Föreningen arrangerar ett kvällsmöte onsdagen den 12 oktober från kl. 18:00 på Nalen, lokal Pelarsalen (tidigare Stacken), på temat närstående rättigheter. Föreningens ordförande Jan Rosén håller inledningsanförande mot bakgrund av intryck från årets ALAI-kongress i Estoril, som hade närstående rättigheter som tema. Mer information och registrering (senast den 6 oktober) via denna länk.

Föreningens årliga studiedag (heldag) äger rum den 28 november på World Trade Center (Klarabergsviadukten 70, Stockholm). Mer information, program och formulär för anmälan görs tillgängligt under hösten.