Stödjande medlemmar

Bildupphovsrätt i Sverige

Cirio Advokatbyrå

eddy.se ab

Fackförbundet för scen och media

Filmproducenternas Rättighetsförening

Föreningen Svenska Tecknare

IFPI

Journalisterna i Sverige AB

KLYS/Copyswede

Läromedelsförfattarna i Sverige AB

Mannheimer Swartling Advokatbyr

Sandart & Partners Advokatbyrå

SAMI

SKAP

STIM

Svenska Fotografers Förbund

Svenska Förläggareföreningen

Musikförläggarna

Sveriges Författarförbund

Sveriges Radio

Sveriges Television

Svensk Scenkonst

Zacco

Westerberg & Partners Advokatbyrå

Nu finns möjlighet att beställa ett exemplar av den bok som dokumenterar 2019 års ALAI-kongress i Prag. Kongressen fokuserade på individuell och kollektiv förvaltning av rättigheter (se https://www.alai2019.org/). Alla som är medlemmar i SFU är också medlemmar i ALAI och har därför möjlighet att få ett gratis exemplar av boken. Beställning sker genom att fylla i formulär via denna länk, senast den 6 oktober.

Studenter som läser på magister/masters-nivå eller motsvarande har möjlighet att ansöka om ”ALAI European Authors’ Right Award – supported by GESAC”. Sista ansökningsdag är 15 november. För mer information om riktlinjer se denna länk. För anmälningsformulär, se denna länk.

Föreningen arrangerar ett kvällsmöte onsdagen den 12 oktober från kl. 18:00 på Nalen, lokal Pelarsalen (tidigare Stacken), på temat närstående rättigheter. Föreningens ordförande Jan Rosén håller inledningsanförande mot bakgrund av intryck från årets ALAI-kongress i Estoril, som hade närstående rättigheter som tema. Mer information och registrering (senast den 6 oktober) via denna länk.

Föreningens årliga studiedag (heldag) äger rum den 28 november på World Trade Center (Klarabergsviadukten 70, Stockholm). Mer information, program och formulär för anmälan görs tillgängligt under hösten.