Stipendium

SFU-priset i upphovsrätt och upphovsrätten närstående rättigheter delas ut varje år. Prissumman är 20 000 kr.

Utlysning för 2021/22.

Tidigare pristagare

2020 - Sean Preston (.pdf)

2019 - Ulrika Norlin (.pdf)

2018 - Daniel Holmdahl (.pdf)

2017 - Oscar Lisshagen (.pdf)

2016 - Nedim Malovic (.pdf)

2015 - Ross Rydén (.pdf)

2014 - Jens Nessow (.pdf)

2013 - Eric Östlund och Caroline Gunnarsson Otto (delat)

2012 - Maria Bjurholm Lindensved

Nu finns möjlighet att beställa ett exemplar av den bok som dokumenterar 2019 års ALAI-kongress i Prag. Kongressen fokuserade på individuell och kollektiv förvaltning av rättigheter (se https://www.alai2019.org/). Alla som är medlemmar i SFU är också medlemmar i ALAI och har därför möjlighet att få ett gratis exemplar av boken. Beställning sker genom att fylla i formulär via denna länk, senast den 6 oktober.

Studenter som läser på magister/masters-nivå eller motsvarande har möjlighet att ansöka om ”ALAI European Authors’ Right Award – supported by GESAC”. Sista ansökningsdag är 15 november. För mer information om riktlinjer se denna länk. För anmälningsformulär, se denna länk.

Föreningen arrangerar ett kvällsmöte onsdagen den 12 oktober från kl. 18:00 på Nalen, lokal Pelarsalen (tidigare Stacken), på temat närstående rättigheter. Föreningens ordförande Jan Rosén håller inledningsanförande mot bakgrund av intryck från årets ALAI-kongress i Estoril, som hade närstående rättigheter som tema. Mer information och registrering (senast den 6 oktober) via denna länk.

Föreningens årliga studiedag (heldag) äger rum den 28 november på World Trade Center (Klarabergsviadukten 70, Stockholm). Mer information, program och formulär för anmälan görs tillgängligt under hösten.